Vi kjøper Björntråd i Bovaldstrand

Dag 3-4
Ferien skrider videre og vi koser oss. Har vært litt mer vind enn vi strengt tatt har satt pris på, men har heldigvis sluppet nedbør.
Ved forrige oppdatering lå vi Gräbbestad. Det gjorde vi også store deler av dag 3. Vi hadde en rolig dag og gjorde nødvendige innkjøp. Skipperen er stadig på jakt etter nål og tråd. Fant en flott jernhandel med båtutstyr i Gräbbestad men den var selvsagt stengt pga flytting.
Færden fra Gräbbestad gikk videre til Bovaldstrand. Väderöarna ble avlyst pga for mye vind. I Bovaldstrand spiste vi en deilig middag på resturanten før vi tok oss en kveldstur opp på fjelltoppen bak byen for å se på utsikten og få et glimt av Väderöarna. Dagen etter (dag 4) tok skipperen seg en tur i Bovalstrand Järn och Färg. En fantastisk jærnvare og krimskramsbutikk. Her hadde de noe de kalte Björntråd som skulle være det beste som fantes. Heldig for meg var han også den eneste i hele Sverige som hadde en spole igjen med dette som jeg fikk lov til å kjøpe noen meter av. Dette var en tråd som var så bra at den ikke ble produsert lengre og det skyltes helt sikkert noe EU-greier. Nål fikk jeg også tak i. Han hadde en såkalt "engeskman" - en seilmakernål med trekantet spiss. Denne var heller ikke å oppdrive andre steder enn nettopp her hos Bovaldstrand Järn och Färg. Etter emballasjen å dømme hadde den vært på lager der siden før krigen (første verdenskrig).
Fra Bovaldstrand gikk kursen videre til Fiskäbeckskil. En flott tur gjennom Sotekanalen og innaskjærs store deler av turen. Ved Smögen heiste vi forseilet og sløret og lenset i 6-8 knop resten av turen. Ved Malmöen ble vi litt i overkant tøffe og valgte å gå syd av Malmöen. Her var det åpent hav rett inn og STORE bølger. Gunhild ble igjen litt uggen, men ingen velsignelse denne gang. I Fiskebäckskil fikk vi den siste ledige plassen i gjestehavna. Vi traff også Håvard og Line som vi skal være sammen med på Midtsommer. Fra Fiskebäckskil er planen å gå til Skärhavn hvor i blir liggende til etter Mittsommer/St. Hans.
Skipperens foreldre skal også mønstre av i Fiskebäkskil og skipperen og hans familie skal seile alene videre et par uker før det mønstrer på nytt mannskap siste uka
Vi kjøper Björntråd i Bovaldstrand Vi kjøper Björntråd i Bovaldstrand Reviewed by Trond on juni 21, 2011 Rating: 5