To av tre båtferieuker er allerede gått

Tida går utrolig fort når man hygger seg.  Plutselig har to uker godt og vi har storkost oss.  Har vært på Furøya og besøkt skipperens Mormor.  Kjempekoselig.  Fikk der også tid til obligatorisk snekketur rundt Furøya samt til Brekkestø for å kjøpe (Sørlandets største) kuleis.
På vei til Furøya var vi blant annet innom Grimstad.  En riktig så koselig sørlandsby.  Vi spiste på Dolly Dimpel.  Det anbefales ikke!  Dårlig service og møkkete.  For de som har fått med seg Didrik på Oscarsborg så kan nevnes at det som må være hans bror jobber her.  Utrolig lik, men manglet serviceinnstillingen til Didrik.
Fra Grimstad tok vi bussen til Dyreparken.  Dette var kjempesuksess for både store og små.  Sverre var mest fasinert av geitene.  Vi syns i utgangspunktet at inngangsbillettene var rådyre, men etter en vellykket dag med perfekt dyrepark-vær så satt vi igjen med inntrykket at dette absolutt var verdt penga.  Bussbilletten Grimstad – Kristiansand derimot var i overkant dyr.
Vi rakk også en natt på svai ved Nautholmene.  I Havneguiden nevnes dette som en havn der man kun ankrer opp i godt vær.  Det var meldt mye vind dagen etter men ikke før ved tolvtida.  Vinden kom lenge før den var meldt og vi våknet opp til uling/hyling i riggen.  Ankeret holdt heldigvis.  Det var en ganske halsbrekkende øvelse å heise om bord gummijolla i noe som må ha vært liten kuling (vi har ikke vindmåler).  Skipperens frue var heller ikke begeistret over at seilene ble heist, men det var en flott bidevindseilas med god fart (og tidvis ekstrem krengning)
Etter Furøya ble vårt mannskap – Familien Sevalrud – plukket opp i Grimstad.  Her provianterte vi litt før vi satte kursen til Lyngør hvor vi fortøyde ved Seilmakerfruens Kro.  Også dette et idyllisk sted.  Vi var så heldige at vi fikk besøke fyrvokterparet Torunn og Steinar på Lyngør Fyr.  Morsomt å få komme inn i en av disse fyrvokterboligene.  Gode vafler bød de også på.
I Lyngør traff vi også en kamerat av skipperens kollega Erling.  Han hadde båtplass i nærheten av Valle som var neste mål for turen.  Han tilbød at vi kunne låne den om vi ikke fikk plass i selve Valle – men det gjorde vi.  Her besøkte vi Sara og Svein på hytta deres.  Fikk nyte en fantastisk utsikt kombinert med Taco-middag.  Dessuten hadde de dusj!!!
Dagen etter blåste det hatter og høy men vi valgte likevel å gå til en uthavn.  Det var dessverre altfor få som så vår perfekte fralegging med spring… Valget falt på en uthavn som heter Langøkilen.  Et riktig så idyllisk sted. Her ble det bading, jollekjøring, blåskjellsanking, kantarellplukking og barbeinttråkking i fersk hundebæsj.  Thomas kan rapportere om at sistnevnte føles som å tråkke i fromasj – så vet vi det….
Etter dette dro vi til Jomfruland (igjen) etter en sightseeing i Kragerøskjærgården.  Her fikk vi vekket til live våre fordommer mot motorbåtfolket igjen.  I en 34-foter var det noen som spilte musikk til over tre om natta – og de spilte ikke bare høyt, de spilte skikkelig dårlig musikk (bl.a last christmas)!  De fikk masse tilsnakk, men det ble bare ledd bort med ekstremt dårlige fylle-spøker.  Kl. 0230 var skipperen om bord i S/Y Beautiful day så forbanna at hans kone måtte holde han igjen slik at han ikke skulle gjøre noe som kunne plassere han bak lås og slå over en lengre periode samt fare for å ødelegge ryktet seilbåtfolk har av å være hyggelige, rolige og avbalanserte mennesker….
Etter en søvnløs natt på Jomfruland tilbragte vi dagen på stranda der Gunhild og Helene forsøkte å tømme havet for glassmaneter (eller planeter som Gunhild kaller det).  Sigurd tryna skikkelig og måtte plastres etter alle kunstens regler.
I går gikk vi til Langesund og satte av vårt trofaste mannskap.  Vi ble liggende i Langesund om natta slik at vi i dag kunne få proviantert litt og besiktiget Wriktergaarden.  Her løfta vi Gunhild opp på senen slik at hun kunne få fremføre “Sommer på jorda” av Postgrobygget.  Skipper Holmøy kjøpte seg havfiskestang og en anordning slik at denne kan festes bak på båten – det er et håp om at dette kan gjøre seilaser i lite vind litt mer spennende.  Langesund var en koselig liten by,  men havna var ikke den mest spennende (men den var gratis…).  Det var også relativt tett mellom “byoriginaler”.  Vi hilste bl.a på en som kalte seg verdenskongen.  Han gikk stadig marsjer og hadde ett utall medaljer.  Dagen etter skulle han gå en marsj på 70 mil(!)
I skrivene stund ligger vi ved Skokleøya i Åbyfjorden bare en 20-minutters båttur fra Langesund.  Vi valgte å legge oss longside på en 6 meter lang brygge (vår båt er 12m).  Vi har vært helt alene i hele dag men nå kl. 2200 har det akkurat kommet en del båter som har lagt seg med baugen mot fjellet rett ved siden av her.  Vi føler oss litt egoistiske som ligger longside på ei brygge.  Har tilbudt oss å legge oss inn/ut men de andre (motor)båtene sier de ligger greit nok der de har lagt seg, men det skinte litt gjennom kommentarene deres at de syntes vi var noe egoistiske.  Burde vel egentlig føles godt å få “tatt igjen” litt ovenfor disse motorbåtene, men vi føler oss egentlig bare teite.
Vi er litt usikre på planen videre – vi har liksom kommet litt for fort nordover.  Vi skal uansett kose oss siste uka av årets båtferie.  Vi skal også prøve å få til et besøk hos Wenche og Pål i Stavern.
To av tre båtferieuker er allerede gått To av tre båtferieuker er allerede gått Reviewed by Trond on juli 16, 2012 Rating: 5