Fra Skärhamn til Marstrand og et tau i propellen

Dag 7

Nok en flott dag på svenskekysten. I dag gikk vi fra Skärhamn til Marstrand. Fraleggingen i Skärhamn gikk ganske greit, men det var mye vind og det var på nære nippet vi hektet oss i det svenskene kaller fast aker fortøyning. Det er en moring som ligger bak båten - gjerne midt mellom to flytebrygger. Så går det et synketau fra hver av bryggene og ned til moringen. Når man fortøyer tar man tak i tampen på brygga og strammer opp bak. Skikkelig solid akterfortøyning, men når det ligger båter på begge flytebryggene og akter fortøyningene er stramme (naturlig nok) så er det ikke så greit for oss med kjølbåt - da er det bare plass akkurat midt mellom bryggene og man skal ikke gjøre store krumspringene før man hekter borti disse. Men det gikk altså bra her - mye bedre enn i Marstrand, men mer om det siden. Vi gikk en flott led innaskjærs. Utrolig smalt noen steder så vi måtte bare stole på at de røde og grønne stakene sto akkurat der de skulle gjøre. Når Marstrandsfjorden skulle krysses heiste vi forseilet og lå i +/- 7 knop hele veien på lens. Langt mindre bølger enn vi hadde fryktet var det også. I Marstrand hadde vi kraftig sidevind når vi skulle legge inn til. Første forsøk var misslykket da vi ikke var raske nok med denne omtalte akterfortyningen og vi dreiv av - måtte gå ut igjen med skipperens kone godt plassert på brygga. Nytt forsøk. Denne gangen gikk det mye bedre, men da akterførtøiningen ble strammet opp akterover merket vi at den også hang fast et sted lengre fremme under båten. Vi fikk rigget til en annen akter fortøyning og begynte å feilsøke. Fant at den satt fast ved seildrevet (propellen). Prøvde diverse uten å lykkes å få den løs. Ringte Redningsselskapet og tenkte at nå fikk vi bruk for medlemskapet vårt, men neida. Sjöredningstjensten som de samarbeider med har ikke dykkere. Redningen ble en annen seilbåt som hadde kastet ankeret midt mellom alle disse omtalte akterfortøyningene. De hadde satt ankeret bom fast og ble glade da vi kunne låne dem en dykkermaske. Det viste seg at fyren var utdannet dykker og etter at deres anker var berget så svømte han som en fisk inn under båten vår og løsnet tauet som hadde viklet seg rundt propellen. Jeg kan ikke fatte hvordan vi har klart å få viklet tauet inn i propellen da jeg mener motoren sto i fri når dette tauet ble strammet. Vi burde vel også ha kvelt motoren om tauet viklet seg inn i propellen - men så skjedde ikke. Uansett - vi var lykkelige for å ha fått tauet ut av propellen og belønnet froskemannen med en flaske rødvin fra det norske vinmonopolet (altså dobbelt så verdifull som tilsvarende fra systemborläget).

Vi var litt skuffet over Marstrand. Ikke bare er havna urolig mtp vind og bølger, det røsker og sliter i fortøiningene. Men det er i overkant høy partyfaktor her. Men så ruslet vi litt vekk fra gata langs havna og opp til borgen. En fantastisk koselig by! Nå er vi tilbake i båten og koser oss under cocpitkalesjen. Ser på livet i havna og har blitt servert midtsommartärta av damene i båten ved siden av.

I morgen søndag er planen å gå litt lengre sørover. Om værprognosene holder har vi lyst til å gå over til Læsø på mandag og bli der til været tillater at vi setter kursen tilbake til svenskekysten.
Fra Skärhamn til Marstrand og et tau i propellen Fra Skärhamn til Marstrand og et tau i propellen Reviewed by Trond on juni 25, 2011 Rating: 5