Det er deilig å være dorsk i Danmark

S/Y Beautiful day for anker ved Musön
Som dere skjønner av overskriften har vi kommet oss til Danmark – nærmere bestemt Læsø, Vesterby.  Vi var her for tre år siden også og det er akkurat like fantastisk flott her som det vi husket.  Det at det er strålende vær og knallvarmt hjelper selvsagt på.  Barna har storkost seg på stranda.  De er en flott sandstrand her.  Akkurat derfor har vi i år tatt med oss støvsuger.  Etter bare en dag på stranda så er allerede mitt skip lastet med SAND.

Seilasen hit var bra.  Slør, lite bølger og litt for lite vind.  Måtte hjelpe til med motor, men da holdt vi god fart.  Kom frem ca kl. 1230 (men så gikk vi fra Åstol kl. 0530).  Selv om vi kom tidlig så var havna proppfull.  Vi har fått plass som båt nr. tre utenpå hverandre.  I båten innenfor er det ei jente som heter Sara og er like gammel som Gunhild – suksess!
Ellers så har det blitt mye seiling i ferien så langt.  Første stopp var Strömstad.  Her ble det bunkring og to netter (vi ankom sent søndag kveld).  Strömstad er grei til nettopp bunkring og landligge når det passerer et regnvær med torden og mye vind.  Skipperen fikk også oppgradert skuta litt i en velassortert båtsjappe. Han fikk også tak i svenskt SIM-kort slik at han (eller egentlig arbeidsgiver) ikke skal bli ruinert når han har vært for mye på yr.no.  I Strömstad traff vi også kjentfolk fra Åsgårdstrand.  Susanne og Per Arne som også er foreldre til Kristian i klassen til Gunhild.
Fra Strømstad gikk turen til Musön.  En flott svaihavn der det er i overkant grunt i innløpet.  Men sjøgress gjør også at ekkoloddet viser konstant 0 meter så det er litt med hjertet i halsen vi går inn der.  Her traff vi også ei ente som het Ida som Gunhild ble god venn med.
Etter en vindfull natt på Musön hvor vi fikk testet ankeret gikk vi videre til Stora Kornö.  En flott øy.  Også hit hadde vi en bra seilas med slør, mye vind, ett rev, sol og mellom 8 og 9 knop hele veien.  Vi gikk en led utaskjærs så vi gikk glipp av noe av den flotte Bohuslänskjærgården.  Inntillegging i sterk sidevind på Stora Kornön var også litt spennende men det gikk bra.
Fra Kornön gikk turen til Åstol.  Nå gikk vi en led med blanding av innaskjærs og uttaskjærs.  Det blåste litt mindre så vi valgte full seilføring.  Det gikk meget bra.  Men når vi skulle passere Gullholmen ble det veldig trangt og mye båter.  Vi holdt på å ta igjen en gedigen Hallberg Rassey akkurat på det smaleste, men klarte å holde han foran oss helt til skipperen og hans fru plutselig i en febrilsk manøver rullet inn forseilet.  Da var det bae å svinge pent forbi og få en skikkelig skyllebøtte av den svenske skipperen.  «5 knop kjelder även i Sverige!!!»   Mulig han ble litt ekstra provosert av at Kaptein Holmøy styrte skuta med en hånd og holdt kaffekoppen i den andre….  Kan opplyse at vi fikk rulla inn forseilet etter hvert vi også.  Opplevde en situasjon litt senere på dagen som gjorde besetningen ombord på Beautiful Day en smule stresset da vi skjøt fart rundt et nes der det viste seg å være «en million» båter og trangt.  Full seilføring og 9 knop og en båt som vill opp i vinden er ikke en god kombinasjon da.  Lærdommen (av spesielt sistnevnte opplevelse) er at innaskjærs i fellesferien og uten «regattabemanning» så reduserer vi seilarealet eller går for motor – men gøy var det…
Fikk en lang og fin dag på Åstol. Også her fant Gunhild seg en venninne.  Svensk denne gangen.  Adresser er utvekslet og de skal skrive til hverandre.
Nå ligger vi som sagt på Læsø.  Har planer om å bli her noen dager og nyte livet og roen her. Skulle egentlig vært her sammen med fam. Solhaug, men de fikk motorproblemer og ligger dessverre igjen på svenskekysten.  Regner med at vi treffer dem når vi er tilbake der.

Gunhild og Sverre nyter livet på skrå

Det er deilig å være dorsk i Danmark Det er deilig å være dorsk i Danmark Reviewed by Trond on juli 11, 2014 Rating: 5