Seiltokt 2021 - tur/retur Tønsberg-Hidra

På vei til Jomfruland

Så var årets sommerferie i båt over.  Faktisk er det allerede nesten en uke siden vi klappet til kai igjen i hjemmehavna etter tre deilige uker på seiltur.  Litt rart å være tilbake på jobb når "alle andre" har ferie, men vi kan heldigvis se tilbake på en flott og innholdsrik tur!  Vi har vært så langt vest som vi aldri har vært med båt før, opplevd masse fine nye plasser, truffet hyggelige og interessante mennesker, og hatt en hærlig miks av vind (med og mot), vindstille, regn, sol, seiling, motorseiling og motorkjøring.

Vallø (hjemmehavn) til Jomfruland

Første etappe gikk til Jomruland.  Her ankom vi ganske sent og valgte derfor å legge oss på svai ved Beverskjæra litt nord for tårnbrygga.  Etter en behagelig natt her, og et morgenbad (Gry) ,så la vi inntil Tårnbrygga. Vi  fikk oss en liten tur i land og selvfølgelig en is før vi forsatte vår ferd videre sørover.

Rullesteinstrand Jomfruland
Konkurranse: Hvem klarer å treffe steinen så den velter?

Jomfruland til Pjolter Bay (Risør)

Her har vi vært før!  Veldig hyggelig og populær uthavn.  Vi fikk satt baugen i land og ble liggende ved siden av en grønn seilbåt som het Salty.  Salty var helt klart en eldre langtur-rigget båt, og det viste seg at det var noen skikkelige eventyrere om bord der.  Et par fra Tyskland som hadde bodd 8 år i Norge, i båt, i Horten.  Vi var altså nesten naboer uten å vite om det.  Egentlig skulle de nå vært på Grenada hvor mannen om bord hadde fått seg jobb som båtbygger, men coronaen hadde vanskeliggjort dette.  Dessuten hadde de blitt foreldre til lille Thea på turen til Karibien, og hadde derfor bestemt seg for å flytte hjem til Tyskland der mor skulle overta familiens gartneri.

Pjolter Bay er også akkurat passe avstand til Risør by med jolla, og dit måtte vi selvsagt.  Kapteinens sønn hadde nemlig fått seg eget bankkort, og feriepenger fra både Farmor og Tante Bente som brant fryktelig i lomma....

Jolle - Pjolter Bay, Risør
Sverre kjører jolle i Pjolter Bay

SUP i Pjolter Bay, Risør
Gunhild SUP'er i Pjolter Bay

Pjolter Bay til Lillesand

Ett av målene på turen var et besøk i Dyreparken, Kristiansand.  Vi var derfor glade når vi fikk en fin bryggeplass i Lillesand når vi ankom om ettermiddagen.  Billetter til dyreparken ble bestilt og dagen etter bar det av sted med buss.  Om noen skal besøke Dyreparken (fra båt) så kan Lillesand anbefales som "base".  6-7 minutters gange fra havna til et busstopp som heter Viadukten.  Herfra er det ca 15 minutter med buss til dyreparken.  Etter en lang dag i Dyreparken var det deilig å komme tilbake i båten og slappe av før vi dro videre neste dag

Geit med kapteinens caps og solbriller

Selveste Kaptein Sabeltann

Lillesand til Seløy hamn

Seløy havn
Fortøyd til moloen i Seløy hamn
Etter frokost slapp vi fortøyningene og tøffet rolig gjennom Blindleia.  Vi har vært under Justøybrua tidligere og skuldrene var derfor litt mer avslappet denne gangen når vi vet at det går....  Første stopp ble på Furøya (sørvest av Åkerøya).  Her har kaptein Holmøy tilbragt mange sommre da hans Mormor og Morfar hadde hytte her.  Nå er det kapteinens Onkel og Tante som har overtatt.  Hyggelig å være tilbake og få hilse på familien.  Kapteinens kusine, Veslemøy, var også på hytta.  Vi vurderte å bli liggene her til dagen etter, men forholdene ved brygga i østavind er ikke de beste, så vi dro videre etter et litt kortere besøk enn vanlig.  Vi fikk heller ta turen innom på veien hjem igjen.  Vi fortsatte videre i Blindleia.  Været var bra og vi bestemte oss for å runde Lindesnes. Eller først prøvde vi oss inn i fyrhavna på Lindesnes.  Det var da blitt ganske sent på kvelden.  Det hang mye tauverk ut fra den lille brygga der, så vi turte ikke å legge inntil.  Dybdene i havna fristet heller ikke i forhold til å ligge på svai.  Forsatte derfor til Seløy hamn.  En gammel fiskerhavn som ligger mellom Vestre og Austre Seli (rett sør av Korshavn).  Kom inn her midt på natta, fortøyde i moloen og en bøye vi håpet var til offentlig benyttelse.  På morgenen etter kom det en lokal sjark og la seg inntil skutesida vår.  Tenkte at nå skulle vi få kjeft for å ha tatt en privat bøye, men neida!  Bøya var til fri benyttelse og fyren var verdens triveligste mann.  Han kom for å forære oss noen makrell han hadde vært ute og fisket, og slå av en prat.  Han var egentlig fisker fra Egersund hvor han eide en fiskeforedlingsindustri.  Etter at han hadde solgt sin HR49, hadde han og kona kjøpt seg hytte på Seli, hvor de koste seg, fisket og seila litt i den litt litt mindre båten de hadde kjøpt seg for å få seilt litt, en Bavaria 38, maken til vår.  Han fortalte stolt om plassen sin, alle som hadde feriehus der og at han skulle bli oldefar hvilken dag som helst.  På vår tur i land traff vi et annet par som også hadde seilbåt.  En nydelig Grand Sollei.  Utrolig hvordan man kommer i kontakt med folk når man går med T-skjorte det står Bequia på.  De hadde seilt i ett strekk (med katten sin!) fra hjemmehavna i Holmestrand til landstedet sitt på Seløy hvor de ventet på passe vind til å fortsette mot Lofoten.  Det viste seg at de var omgangsvenner med naboer av oss.  De hadde også vært på jorddomseiling, og hadde en båt liggende i Karibia.  Datteren seilte  rundt i stillehavet og livnærte seg ved å ta imot betalende gjester.  Skikkelig eventyrere altså!

Vi fikk sett oss litt rundt på Vestre Seli.  Austre Seli rakk vi ikke denne gangen.  Vi skulle videre før det ble for sent, og møte med hyggelige folk hadde tatt mye tid.  Vi kommer garantert tilbake hit en annen gang!

Blindleia
Gry styrer skuta trygt og sikkert gjennom Blindleia

Lindesnes
Runding av Lindesnes, sent på kvelden

Seløy havn
Oversiktsbilde - Seløy

Seløy Hamn til Kirkehamn (Hidra)

Kirkehavn
Til kai i Kirkehamn
Hidra var målert for årets tur.  Det var veninna til Gunhild, Sara, som hadde fortalt oss om hvor fint det var på Hidra hvor de hadde sommerhus som gjorde at nettopp Hidra ble valgt som årets destinasjon.  Sara var også på Hidra med familien sin samtidig med oss, slik at Gunhild fikk vært sammen med noen andre enn bare de teite foreldrene sine.  Kirkehamn var et flott utgangspunkt for turer i kjempefin natur.  Selve havna var kanskje ikke så veldig idyllisk, men det gjør liksom ikke så mye med den fantastiske naturen og turmulighetene.  Moren til Sara anbefalte oss også å ta en tur innom den andre havna på Hidra, Rasvåg, når vi først var på disse kanter

Stolen - Kirkehamn, Hidra
Kapteinen har besteget "Stolen"

Stolen på Hidra (Rasvåg)

Ut på tur

Utleiehytter - Hidra
Overnattingshytter (bittesmå) langt opp i fjellet med utsikt over Kirkehamn

Kirkehamn til Rasvåg (Hidra)

Rasvåg havn
Oversiktsbilde over havna i Rasvåg

Etter et par netter i Kirkehamn så forflyttet vi oss til Rasvåg slik som vi var blitt anbefalt.  Det skulle vise seg å være en god anbefaling!  Utrolig sjarmerende havn.  Nesten et lite Brekkestø i vestlands-natur.  Kanskje ikke like fine turmuligheter her som i Kirkehamn, men kapteinens frue fikk dratt kapteinen med opp på et par topper.

Busskur - Rasvåg, Hidra
Sånt busskur hadde Gunhild aldri sett før.
Hun syntes det var ustyrtelig morsomt

Rasvåg, Hidra
Gatelangs i Rasvåg

Utsikt, Hidra, Rasvåg
Utsiktsbilde fra fjelltur ved Rasvåg

Rasvåg til Farsund (via Lista fyrhavn)

Neste mål for turen var Farsund.  Men på veien til Farsund så tok vi en stopp på Lista.

Fra Lista Havn tok vi beina fatt og gikk til Lista Fyr.  Vi var tydeligvis ikke de eneste som hadde tenkt at dette var en fin dag for utflukt akkurat hit, for det krydde av folk.  Men Lista fyr var virkelig verdt et besøk.  Også et fantastisk rikt fugle og dyreliv i våtmarksområdene rundt fyret.  På turiststedet Lista fyr kjøpte vi også turens billigste is og kaffe.  Ikke gratis naturligvis, men her kunne mange andre lært litt.  Man må ikke ta urimelig høye priser selv om man ligger på et turiststed og har monopol.

Etter besøket på Lista Fyr gikk vi tilbake til båten og fortsate vår seilas mot Farsund. Vi har hørt så mye fint om Farsund som to ganger har blitt kåret til årets gjestehavn.  Farsund er en pen by, med flott trehusbebyggelse og en kjempefin "bystrand" med omkledningshus og stupetårn.  Men du verden for en død og kjedelig by.  De hadde riktignok et kjøpesenter, med Clas Ohlson (pluss i margen der altså), men ellers var det helt dødt.  En liten "bar" på brygga der det visstnok var mulig å få et pizzastykke, men det var det.  Ingen spisesteder bortsett fra hotellet, og det var fullbooket så de hadde ikke plass til andre gjester i resturanten enn sine egne.

Et tips om du skal til Farsund er at det går ann å ligge i havna på nordsiden av Gåsholmen.  Litt lengre unna gjestehavnsfasiliteter og vanskelig med landstrøm, men her ligger båten helt stille....

Farsund ble brukt som utgangspunkt for en tur til Sørlandsbadet i Lyngdal.  En liten busstur, og ganske grei gåtur så var vi fremme.  Tilbragte nesten hele dagen på Sørlandsbadet.  På vår tur hit fant vi to strender.  En rett utenfor Sørlandsbadet og en helt innerst i Lyngdalsfjorden.  Begge så ut som karibiske strender, og et sted vi kunne tenkt oss å ligge på svai.  Det får bli en annen gang.

Alpakka, Lista Fyr
Fant disse på vei til Lista fyr.
Du store alpakka!

Lista fyr - drager
Besøk på Lista fyr

Lyngdalsfjorden
"Karibisk" strand innerst i Lyngdalsfjorden

Farsund Havn
Til kai i Farsund.  Alle andre lå og skvulpet i den andre havna...

Farsund
Regnværstur i Farsund

Sverre forsøker å få kontakt med venner hjemme
Litt lurvete WiFi....

Supetårn, Farsund
Stupetårn og badstu ved bystranda i Farsund

Farsund til Sutnøy

Sutnøy
Fortøyd på Sutnøy
Etter to netter i Farsund var planen å runde Lindesnes og legge oss i Lillehavn. Og kanskje få til et besøk på Lindesnes Fyr.  Slik gikk det ikke.  Motvind og stor motsjø gjorde det litt for tøft for våre 29 slitne hester.  Vi hadde rett og slett ikke fremdrift.  Valgte derfor å legge oss til på Sutnøy.  Det blåste friskt i havna også, sikkert derfor vi fikk ha den helt for oss selv.  Havneguiden informerte om at det var dybde nok til seilbåter både på flytebrygga og ved steinkaia.  Kan opplyse at det ikke er dypt nok ved steinkaia, i hvertfall ikke longside.....
På Sutnøy var det bygget en kjempefin grillhytte, og det var masse ved der som vi kunne kjøpe for 50,-/sekk.  Vi koste oss i grillhytta helt til vi skulle legge oss for kvelden.  Dette er absolutt en havn jeg vil anbefale.  Sikkert bedre i litt mindre vind, men det var bare vinden som var generende, ble veldig lite bølger i havna.

Pålsbu Sutnøy
Kveldskos i grillhytta.
Peisen er en gammel varmtvannstank.

Sutnøy utsikt grillhytte
Utsikt fra grillhytta

Sutnøy til Mandal

Mandal havn
Til kai i Mandal.
Det er lett å føle seg liten i slikt selskap
Vi var i Mandal for første gang i fjor, og ville tilbake i år.  Veldig hyggelig by!  Flott turområde i furulunden bak Sjøsanden, men det går også noe de kaller en "urban kyststi" i gammel trehusbebyggelse.  Selve bysentrum er også veldig koselig og det syder av liv og sommerstemning her.
Vi prøvde også appen "ToGoodToGo" der du får kjøpt rester av dagens bakevarer fra den lokale bakeren.  Du verden så mye søte og gode bakevarer vi fikk for en slikk og ingenting.  Til og med kakemomsene ombord på Beautiful Day slet med å sette til livs alle godsakene

Regn, Seilbåt
Plaskregn på vei til Mandal

Stri strøm, Mandal
Stri strøm ved innløpet til Mandal

To Good To Go, Mandal
To Good To Go
Masse deilige bakevarer

Mandal til Olavssundet

Olavssundet (Søgne kommune)
På svai i Olavssundet
Olavsundet ligger sør for Kristiansand i Søgne kommune.  Dette er også et sted vi har vært før.  Vi lå på svai midt i sundet.  Når vi ankomm sent på ettermiddagen så vi at fullriggeren Sørlandet lå ankret opp i Ny Hellesund.  Det var tydeligvis konsert om bord og det lå masse båter rundt og hørte på.  Vi fortet oss å slippe ankeret og sette jolla på vannet for å dra og høre på. Men før vi fikk jolla på vannet hørte vi "Det var alt vi hadde, takk for at dere hørte på oss".
I Olavssundet er det en flott strand og ikke minst er det morsomt å bersøke kystfortet her.  Husk lommelykt slik at du får utforsket alle de underjordiske gangene.
Det var også i Olavssundet Kaptein Holmøy klarte å "sjøsette" burgerne han hadde kjøpt i Farsund og gledet seg til siden da.  Pølsene til middag smakte ikke like godt når han visste hva krabbene under båten satt og koste seg med samtidig.

Rederinnen fjerner sjøgress fra propell

Olavssundet, Ny Hellesund, Fullriggeren Sørlandet
Fullriggeren Sørlandet i Ny Hellesund

Kystfortet, Ny Hellesund

Taco, Olavssundet
Aldri en Fredag uten Taco
(Sverres jungelord)

Olavsundet til Furøya (Lillesand)

Furøya, Lillesand
Onkel og Tante sin hytte på Furøya
Fra Olavsundet gikk turen tilbake til Furøya for å hilse på Kapteinens Onkel og Tante etter det alt for kortet besøket på turen sørover.  Denne gangen var det vestavind og forholdene ved brygga var perfekte.  Nå var kusine Veslemøy byttet ut med kusine Kathrine og hennes yngste sønn Vebjørn.  Veldig hyggelig å få hilse på familie som vi ser så altfor sjelden. Vi ble på Furøya en natt.  Vi fikk tid til obligatorisk snekketur rundt Furøya (bedre kjent som Nilen blant båtfolk) og en tur til Brekkestø for å kjøpe verdens største kuleis (og da mener jeg verdens største)

Nielen, Furøya, Lillesand, Blindleia
Snekketur rundt Furøya (Nilen)

Furøya (Lillesand) til Hovekilen

Hovekilen ligger helt sør på Tromøya.  Det er vel her Hovefestivalen arrangeres.  Vi valgte å legge oss på svai rett utenfor stranda, sammen med et par motorbåter.  "Alle andre" la seg inn i vikene på vestsiden av kilen.  De var nok mer lokalkjent enn oss og visste hvordan nordavinden tok der vi lå.  Det dro godt i ankerkjettingen når vi våknet om morran, men ingen bølger så vi lå godt likevel.  På stranda og campingen innafor var det skikkelig karibisk stemning.  Vi endte opp på en strandbar hvor Kapteinen og hans fru bestilte seg hver sin rosa Gin &Tonic.  Den så vel mere spennende ut en den smakte...

Rosa G&T
Rosa GT.

Hovekilen til Furøya (Tvedestrand)

Fra Hovekilen ble kursen satt mot Furøya.  Dette er ikke samme Furøya som Kaptein Holmøys familie har hytte, men en øy som ligger ganske langt inne i Tvedestrandsfjorden.  Her har vi vært før, og kommer helt sikkert tilbake senere også.  Skikkelig idyllisk øy, med et sjarmerende vertshus.  I år ble det kun kjøpt is på dette vertshuset, men vet av tidligere erfaring at burgerne her kan anbefales.
I Sagesund (øst av Furøya) ferierte Thea og Salma, to veninner av Gunhild.  Gjensynsgleden var stor og alle tre overnattet en natt i telt på Hestøya, som har gangbroforbindelse til Furøya.  Gunhild fikk også sitte på med en vannscooter som gikk skikkelig fort.  Hadde ikke øra vært i veien er jeg sikker på at smilet hadde gått helt rundt.

Thea, Salma og Gunhild på telttur (Hestøya)

Furøya (Tvedestrand) til Stråholmen

Nord for Jomfruland ligger det en liten øy som heter Stråholmen.  Her kom vi inn sent på kvelden og var heldige å få plass ved moloen.  Men det går også helt fint å ligge på svai her.  Stråholmen har en liten husklynge midt på øya hvor det tidligere bodde loser og fiskere.  Nå er alt fritidsboliger.  Utrolig flott kulturlannskap på øya, og en rolig og lun atmosfære.  Litt norges svar på Saltkråkan.  Helt sikker på at jeg hadde funnet norges svar på Malin her ute også hvis jeg hadde leta litt bedre.

Brødbaking i båt
Tomt for brød.  Måtte bake selv

Stråholmen, Solnedgang
Solnedgang, Stråholmen

Stråholmen

Stråholmen - Verkholmane

Vi rusher videre hjemmover.  Familien skal få katt og det er stemning for å komme fort hjem, selv om været tilsier at vi burde drøyd hjemkomsten så lenge som mulig. Men vi gleder oss også veldig til å få katt, og når vi nå er så nærme hjemmehavna så blir det nok dårlig stemning om vi drøyer alt for lenge.  Vi velger å legge oss på svai ved Verkholmane, vest av Veierland.  Foreldrene til Kaptein Holmøy har hytte på Veierland og vi får et hyggelig kveldsbesøk der hos Farmor og Farfar

Pannekaker
Pannekaker over Rakkebåene

Verkholmane - Vallø (hjemmehavn)

Etter frokost heves ankeret og kursen settes mot hjemmehavn.  Vi får høre at rederinnens søster og hennes mann (Onkel Sprett) er på båttur i området med noen venner.  Det blir derfor lagt inn et badestopp ved Søndre Årøy og vi serverer dem nybakte muffins

Solbriller, bikini
Skipperen ser på damer i bikini.....
(sjekk speilbildet i brillene)

Sommerøya

Hav og himmel kinn mot kinn.

Motortøff og sønnavind.

Måkereir og terneskrik.

Hvite hus i hver en vik.

Sjøsprøyt over glatte skjær.

Ingen lekser. Ingen klær.

Men vet du hva det beste er?

Jo, hele øya er full av

svarte, søte, store bjørnebær!

Inger Hagerup

Seiltokt 2021 - tur/retur Tønsberg-Hidra Seiltokt 2021 - tur/retur Tønsberg-Hidra Reviewed by Trond on juli 21, 2021 Rating: 5